Arno, Sedan, Massiges

11 september 2021 - Langres, Frankrijk

Dag 1 t/m 4 – september 2021

Als ik de reacties lees dan zijn de verwachtingen hooggespannen. We gaan alleen maar een proefrondje doen in Frankrijk om te kijken of er storingen naar boven komen en of er nog zaken veranderd moeten worden aan onze zelfbouwcamper. De eerste avond zijn we via Luxemburg (goedkoop 800 liter tanken; ja, ons ben zûnig) naar Herbeumont in de Ardennen gereden.

Altijd gaan we even langs bij Arnocamps “champs du monde” voor twee nachten. Een geweldige naam en prachtig gelegen camping onder een giga hoge verlaten spoorbrug, die ze nu aan het restaureren zijn. De camping ligt aan het riviertje de Semois en het is er altijd aandoenlijk gezellig bij eigenaar Arno. Arno is een goedlachse, superaardige kerel. Heel behulpzaam ook als iemand problemen heeft, zoals de complete ziekenhuisbegeleiding van een campinggast die een motorongeluk gehad heeft. Hij maakt er een ontzettende puinhoop van en dat weet ook iedereen. Ook neemt iedereen dat voor lief. Er is maar 1 functionerende douche omdat de rest al jaren “en panne” is, of het licht het niet doet en er geen ramen zijn. De zelf half afgebouwde afwasruimte daar past niet 1 stop in de afvoerbak en er ligt al jaren een afgekloven bot van een kip. Tevens een bonte verzameling bestek van wat overbleven is na de afwas. Aan de achterkant van het toiletgebouwtje ligt al het verzamelde vuilnis met kapotte parasols, tuinstoelen e.d. ‘s Avonds zaten er wasberen in de ca. 30 ( ! ) afvalcontainers zich uit te leven met de hele familie en verspreidt het vuilnis zich nog wat verder. Altijd even charmant heeft Arno daar een groot bord bij geplaatst met de tekst “Merci de votre patience”. Het blijft lachen daar. We hadden “blowende buren” met een soort overjarige jaren-60 vouwcaravan met een opgeblazen knalroze flamingo op het dak en gekleurde kerstboomlampjes. Zeer decoratief, iedereen doet daar maar wat. Vuurtje stoken mag en de hele camping zit dan ook vol met brandvlekken. De stroomvoorziening wordt hoe verder je de camping op komt steeds minder, tot er aan het eind nog nauwelijks iets uit de draden komt. Maar desondanks is het een supercamping met een sfeer die je nergens anders vind. Een dagje bijgekomen daar om de volgende dag naar Sedan te gaan.

Het grootste fort in Europa zeggen ze, en het stond al een tijdje op het verlanglijstje van Rob. Direct naast het fort aan de voet van de kasteelmuur geparkeerd. Het was inderdaad groot, maar er was maar ongeveer ¼ toegankelijk omdat de rest niet veilig was, of nog niet af. Wat natuurlijk bij die Fransen ook nooit af gaat komen. Volgens Rob was er elke eeuw wel weer wat aangebroddeld, torentje erbij, rondgangetje wat hoger, hier en daar weer wat dichtgestort, poortje dichtgemetseld, enz. Bomen en struiken die uit de regenpijp en dakrand groeien. Een levendig geheel dus. Na Sedan zijn we naar Massiges gereden.

Een minidorpje met een heuvel waar de Duitsers en de Fransen van 1914 tot 1918 ruzie over hebben gehad. Een jaar of 10 geleden zijn archeologen daar begonnen met opgravingen en zijn ze begonnen met het restaureren van de loopgraven daar. Als je eraan denkt om daar een jaar of 4 te wonen in de kou met natte voeten en kleren vol met ongedierte en ratten die aan je vreten terwijl je poogt te slapen. Ai. Geen vrolijke tijd daar, en de uitrusting van die tijd was ook niet echt luxe. Wel hadden de Fransen natuurlijk wijn in daarvoor speciaal gemaakte flessen en vaten. Overal ligt roestig ijzer met scherpe punten waar je je lelijk aan open kunt halen en munitie en granaten ( ! ), maar da’s allemaal ongevaarlijk. Gelukkig staat dat bezoek aan al dit fraais op eigen risico is vanwege het Covid 19 gevaar. Rare jongens die Fransen. Aan het einde van die 4 jaar waren de Fransen zo uitgeput dat de Amerikanen ze daar zijn komen helpen, het resultaat is bekend. We hebben daar vlakbij overnacht in een steengroeve. Prachtige rustige sfeer in een mooi landschap.

1. Annemieke:
    11 september 2021
    Jij schrijft echt heel onderhoudend!!
  2. Loek en Rikie Postma:
    11 september 2021
    Volgens het verhaal is het goed gegaan met de truck ?
    Er zullen altijd wat dingetjes zijn die beter kunnen maar het zag er van binnen super mooi uit . Daar kun je met een gerust hart de wereld mee rond !!
    En met zo'n techneut erbij komt het wel goed .
    Nu plannen maken voor een grote reis !!
    Succes !!
    Groetjes , en als we weer eens in de buurt fietsen komen we zeker nog een keer langs .
  3. Bert van der Putten:
    15 september 2021
    Je maakt er nu al een halve roman van. Leuk.
  4. Geert Kamps:
    24 september 2021
    leuk wat jullie allemaal beleven goed dat je het allemaal opschrijft anders weet je haast niet meer waar je 3 dagen geleden was veel plezier Geert en Nicolette