Gibraltar Ronda

3 november 2018 - Ronda, Spanje

In Marokko hadden we een tip gekregen van een Duitser om Gibraltar te voet in te gaan moet je je camper in de haven van La Linea zetten dat is tegen de grens. Dus van de boot af zijn we direct de baai van Algeciras rond gereden en gezocht naar de jachthaven bij de grens. Nou ik kan verklappen dat we niet de enigste waren maar dat er zeker 25 campers in slagorde daar stonden. Klein gebouwtje erbij met een toilet en een wasmachine. Wat een luxe. En als extraatje een super schoon douchegebouw in de jachthaven wat niet voor de camperaars bestemd was maar waar wij dankbaar van gebruik hebben gemaakt. Ook ons wasje gedaan. De volgende dag te voet naar Gibraltar, en ook daar waren we niet de enige. Er stond een kleine file voor de grens en horden voetgangers liepen via de pascontrole naar Gibraltar. De rots is zeker prachtig en indrukwekkend om van een afstand bijvoorbeeld vanuit de Jachthaven te zien. Als je door de pascontrole bent moet je eerst te voet de landingsbaan oversteken. Ik schat dat Gibraltar zo’n km breed is en een km of 3 lang. Helemaal volgebouwd met alles erop en eraan. Engels bestuur, munteenheid, politie, landingsbaan, en een winkelstraat met alle typische Engelse producten te koop. Het is een wereld op zich en wij zijn met de kabelbaan naar het hoogste punt van de rots gegaan. Een prachtig gezicht over de hele baai van Algeciras. Boven op de rots zijn staartloze apen, de berberaap, die alleen  daar voor komt en in het wild leeft op deze rots. Het is ten strengste verboden de apen te voeren en je moet voor ze uitkijken omdat ze je toch lastig kunnen vallen. Wij liepen daar en sprong er ineens een aap op de rugzak van Rob. Hij voelde het en sloeg met zijn elleboog in een reflex naar achter en vervolgens zagen we daar een beduusde aap op de grond zitten die een klap had gekregen. We zijn te voet van de rots naar beneden gelopen wat een behoorlijke wandeling was. Gibraltar zou het zuidelijkste puntje van Europa zijn en dat gaan de Britten niet afgeven aan Spanje. Omdat we daar niet zo gauw nog een keer komen zijn we de volgende dag weer het landje ingelopen en hebben een dagkaart voor de bus genomen en op die manier met de verschillende lijnen dwars over het eiland gegaan en ook dus naar het zuidelijkste puntje waar je vervolgens weer Marokko en Ceuta (van Spanje)  ziet liggen en de zuilen van Hercules. Het is wel even een cultuurshock dat alles zo schoon en overzichtelijk is. Bordjes met wat er wel en niet mag en wat er te zien is en welke kant je dan op moet. Vanuit de jachthaven van La Linea zijn we Andalusië ingereden via prachtige steile wegen en mooie witte dorpjes naar Ronda waar we nu op de camping staan. Vandaag het stadje doorgelopen met een spectaculaire kloof met daarover heen 3 oude bruggen waarvan 1 uit de Moorse tijd. Het stadje is maar klein met mooie pleintjes en heul veul kerken. En nog veel meer toeristen, helemaal overlopen door Chinezen en andere groepen die natuurlijk weer selfies maken, met de oude bruggen op de achtergrond. Een Chinees vroeg of Rob aan de kant kon gaan staan omdat ze zonder Rob op de foto wilde maar hij deed net of hij er niets van begreep en bleef gewoon van het uitzicht genieten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frederiks FHM:
    Mooi geniet er maar van Mieke en Rob Gr frans lenny
  2. Anne:
    4 november 2018
    Welkom terug op dit continent!
    Nog veel plezier groetjes hans en anne
  3. Annemieke:
    4 november 2018
    Je bent weer in dichterbij!
  4. Bert van der Putten:
    4 november 2018
    Weer Europese lucht inademen!! Weer meer terug in de comfortzone. Geniet verder. Groetjes van Annemie en mij.
  5. Cathelijne:
    5 november 2018
    Jeetje, wat zal dat inderdaad wennen zijn zeg, zo weer in Europa. Ronda en omgeving zijn prachtig. Heel Andalusië is prachtig vind ik! Hans Horck was er vorige week nog. Je bent hem net misgelopen. Dat zou nog eens leuk geweest zijn zeg. Geniet nog maar flink daar in Spanje!