Hannibal en maiskiemolie.

12 november 2018 - Cap de Creus, Spanje

Vanaf het mooie strand in Pucol zouden we naar Sagunto gaan omdat daar nog een kasteel zou zijn waar Hannibal geweest zou zijn. Sagunto is overigens een van de oudere steden en wordt al 2500 jaar bewoond. Op het strand had een vrouw ons verteld dat als we inkopen gingen doen dat we dan naar de Masymas moesten gaan want dat was de goedkoopste supermarkt. Die supermarkt kwamen we onderweg naar Sagunto tegen. Na flink ingeslagen te hebben zagen we dat de maiskiemolie in de aanbieding was. Jawel 5 liter voor 4,78 en dat is dus 0,95 cent de liter en daar rijdt onze geweldige truck ook op. We moesten tanken en de literprijs van diesel is in Spanje 1,32 per liter en straks  in Frankrijk zelfs 1,56. De beslissing was snel gemaakt en dat werd dus tanken in de supermarkt. We hebben de gehele voorraad 5 liter flessen en daarna alle 1 liter flessen opgekocht. Totaal ongeveer 200 liter. Het was een mooie vertoning op het parkeerterrein van de supermarkt met vele vragen van omstanders en allemaal met de duim omhoog en foto’s maken. De kreten economical, biological en ecological waren op de parkeerplaats niet van de lucht.

Rob had een boek gelezen over Hannibal die vanuit Carthago met 40 olifanten op pad ging om de  Romeinen een lesje te leren. Het kasteel  in Sagunto heeft Hannibal 8 maanden belegerd.  Hoe krijg je het voor elkaar om 160 jaar voor Christus met 40 olifanten over te steken op houten scheepjes van Tunesië naar Spanje. Van het fort van Hannibal was niet veel meer over, er waren  inmiddels al weer vele lagen overheen gebouwd en er hadden inmiddels diverse andere heersers zoals onder andere de Romeinen, Napoleon het fort lustig uitgebreid. Er was een Romeins amfitheater en museum bij waar helaas alles in het Spaans en Catalaans werd uitgelegd. Dan is de taal toch wel een beperking en je mist dan best veel info. Die avond op een mooie parkje aan het strand geslapen.

Na een goede tip zijn we in 2 dagen naar het woon en werkgebied van Salvador Dali gereden. Om een beetje op te schieten hadden we vandaag voor het eerst gekozen om betaald over de tolweg te rijden. Thuis hadden we uitgezocht dat we met onze camper in categorie I vielen en dat is de goedkoopste categorie. Bij het verlaten van de tolweg voeren wij ons kaartje in de automaat in en geeft ie aan categorie II dus dat is veel meer betalen. Tja dan kennen ze in Hispanje die Hollander nog niet. De slagboom was dicht en Rob drukt op de infoknop. Manuel (waarschijnlijk vanuit een kantoor ergens ver weg) zegt tegen ons dat is de goede categorie en u kunt gewoon betalen. Nee zegt Rob dat is niet goed wij zijn categorie I. Nadat Manuel from Barcelona 10 keer herhaald had dat het wel goed was bleef Rob stoïcijns herhalen dat het niet goed was. We hadden de motor afgezet en wachten rustig af wat er ging gebeuren. Manuel had waarschijnlijk ook instructies om geen files te laten ontstaan (die er natuurlijk achter ons al was ontstaan) en het zweet begon hem al uit zijn Spaanse poriën te lopen nadat Rob duidelijk liet blijken; zie mijn pantser hier maar eens uit dit tolpoortje te krijgen. Zuchtend besloot Manuel de slagboom te openen en konden we zonder te betalen de tolweg verlaten. Op maiskiemolie op Spaanse tolwegen rijden is een lucratieve business en iedereen aan te raden. We staan inmiddels in een prachtig natuurgebied del Cap de Creus op een heuveltop uitzicht over de zee en de baai. Als enige helemaal alleen en stilte om ons heen. Met dank aan de app die we gedownload hebben park4night. Die tip hadden we van Duitsers en er staan honderden overnachtingsplekken op van gratis tot betaald. Top met coördinaten erbij.

1. Ruud:
    13 november 2018
    Heel mooi. Prachtig. Veel plezier.

Gr Ruud
  4. Ysolde Verkaar:
    Wat een snoezig katje. Meenemen zou ik zeggen😺 Veel plezier verder! 😃
  5. Bert van der Putten:
    13 november 2018
    Rob - Manuel 1-0. Mooi (lang) moment! Maiskiemolie prachtig verhaal. Geniet verder.
    Lieve groet, Annemie en Bert.
  6. Monique:
    14 november 2018
    Och wat mooi geschreven weer Mieke!
    Stinkt ie nou naar patat of mais?