Maria en campingleed

23 september 2021 - Somme-Suippe, Frankrijk

Vanuit de regen in Zuid-Frankrijk werd het weer steeds mooier hoe noordelijker we kwamen. We kwamen weer langs Le Puy-en-Velay gereden en ik kon de verleiding toch niet weerstaan om de beroemde Maria op de rots daar te bezoeken. We vonden een stadscamping recht onder de rots waar ze 1000 jaar geleden voor St. Michael (aartsengel) een kerkje hadden gebouwd en het enorme rode king-size beeld van Maria (monstrueus volgens ons oude ANWB-boekje) op de andere rots hoog boven de stad uittorende. Een stadcamping zoeken we meestal niet op. Klein en door de drukte heen met de camper, dat is een ramp om te rijden. Fransen steken lukraak de weg over en hebben er geen benul dat je ze niet kunt zien vanuit de truck. Maar het was een ontzettend leuke camping. De camping was compleet vol en er was halverwege de eerste dag geen “eau chaude” meer, boiler “en panne”, gôh hoe kan dat nou toch met die Franse staat van onderhoud, hele camping boos, best geinig allemaal. Alsof de warme douche bij die Fransen thuis wel zou werken. De beheerster was zeer enthousiast en we kregen vooraan een plekje bij de slagboom. Er waren ontzettend veel wandelaars/pelgrims die op de camping sliepen. Het stadje is een van de vertrekpunten van de route naar Santiago de Compostella in Spanje. Vanwege Maria, Santiago en St. Michel is het stadje vergeven van de religieuze toeristen meuk. Heerlijke kitsch sleutelhangers, Mariabeeldjes in alle maten, kleuren en vormen, en zelfs gekant kloste Maria’s in een nepzilveren lijstje. Feest dus, en ik ben me dan ook goed te buiten gegaan om deze zooi te kopen. Een spuuglelijke kitsch sleutelhanger in de vorm van de Santiago-schelp met Maria en Christoffel (die beschermheilige voor reizigers) aan de binnenkant om in de truck te hangen om ons te beschermen tegen Frans onheil. De klimming van de vulkanische rots van St. Michel met het kerkje uit de 11de eeuw was 262 treden ….. kreun. Daarna weer naar beneden, en vervolgens via steile weggetjes en nog veel meer treden op naar king-size Maria. Daar heb ik geen spijt van. Maria is knalrood geschilderd met goud er omheen en gemaakt van 213 bronzen kanonnen die Napoleon meegenomen had uit de Krimoorlog in achttien-zoveel. Een heel gesjouw met die dingen voor zo’n klein menneke, maar het resultaat mag er zijn. Als je bovenop de berg bent, kun je met een wenteltrap in het enorme Mariabeeld naar boven klimmen tot in haar kroon met gouden sterren met prachtig uitzicht over de stad. Daarboven in wat zegeningen gevraagd voor de toekomst met overwinning van mijn hoogtevrees. Want het was echt heel hoog. Voordat het vrijheidsbeeld in New York (gift van Frankrijk) werd gebouwd was deze Maria het hoogste beeld-bouwwerk. Ik heb dus nu ook een rode Maria gekocht, die aan de thuiscollectie wordt toegevoegd.

De volgende dag op de camping werden we weer uitgebreid gefotografeerd en gefilmd toen we wegreden. De campingbazin zei tegen ons dat werkelijk iedereen op de camping ons gefotografeerd had toen wij het niet zagen of er niet waren. Sommige maakte een praatje, maar de meesten maakten vooral ook stiekem selfies foto’s. Is eigenlijk wel een beetje raar een selfie voor een auto van iemand anders.

Doorgereden naar het plaatsje Varzy en daar een camping Municipal opgezocht, waar nog 3 Nederlanders stonden met twee zelfbouw camper busjes. Verder was de camping helemaal leeg. Op de receptie was op dat moment niemand aanwezig. Camping op een mooi kort gemaaid veld met uitkijk op een mooi meertje. Op de deur van de receptie hing een verkleurd en met watervlekken beduimeld briefje dat er iemand aanwezig is van 06.00 – 07.00 uur, ….. ja dahag, dan lig ik nog te bed. Die Nederlanders waren Amsterdammers die vijf kwartier in een uur lulden. Rob zette bij aankomst de motor uit en ze begonnen gelijk te kletsen tot we de volgende ochtend vertrokken. Ze waren eg aardig hoor en wisten veel te vertellen, dus het was wel leuke klets. Ze waren rond de 65 en je merkt dat ze doen wat ze willen en het interesseert ze geen biet wat anderen daarvan vinden. Die vrouw had geen bikini bij zich maar liep in haar ondergoed, een tijger-BH met dito slip, en met een sigaret in haar mondhoek en zei dat ze vroeger altijd met de Harley Davidson op stap waren geweest. Ik weet nu alles van ze, van de relatie tot de zaken die ze hebben gehad, maar daar zal ik verder niemand mee vermoeien. Vond het zelf al een hele bevalling al dat geklets. Het camping sanitair zelf was weer een hele belevenis. De toiletpot stond op een gemetselde verhoging, dus als je er op zat kon je lekker vrij met je beentjes bengelen. Joost mag weten waarom dit zo gemaakt was. De douche was ook zeer bijzonder. De douchekranen waren ondersteboven gemonteerd en op de doucheslang was in het verleden waarschijnlijk met hagel geschoten of zoiets, want deze was helemaal geperforeerd. Gelukkig hadden de Fransen deze slang een jaar of dertien geleden tijdelijk-permanent met, inmiddels loslatende, duc-tape gerepareerd. Tijdens het douchen moest je dus met tien vingers zoveel mogelijk gaatjes in die doucheslang proberen dicht te houden, teneinde om toch nog zoveel mogelijk chloorwater naar de douchekop te dirigeren. Het was alsof je een klarinet vasthield. Inzepen etc. ging natuurlijk dus niet, nl. vingertjes te kort.

Aangezien we geen campingbeheerder konden ontdekken hebben we de volgende ochtend een briefje in de bus gedaan met onze gegevens erop, zodat ze de l’ addition pour une nuit sans electricité naar ons kunnen opsturen, we horen het wel, of niet.

Na de huidige ervaringen hebben we intussen een hele waslijst gemaakt die met name aan het interieur, veranderd, verbeterd, verder afgemaakt of gerepareerd moeten worden. Na thuiskomst kunnen we dus weer lekker (verder) gaan klussen aan de camper. Verder rijdt-ie puik, veel comfortabeler dan de andere, nagenoeg geen olieverbruik en er is niets kapotgegaan. Hij is wel wat dorstiger dan de andere, maar is wel een fijn reiskarretje.

1. Kim:
    23 september 2021
    Yes, weer Maria’s gescoord! Leuk verhaal :)
  2. Monique:
    23 september 2021
    oh wat een geweldig verhaal weer Mieke en wat een prachtige Maria voor op je dressoir. Inderdaad heerlijke meuk, kan me er alles bij voorstellen zoals je het beschrijft. Beetje à la Lourdes?
    Ben eigenlijk wel benieuwd of jij ook rijdt in jullie huis, foto misschien in het volgend verslag?
  3. Marianne Hesse:
    24 september 2021
    leuk om te lezen wat jullie meemaken.
  4. Bert van der Putten:
    24 september 2021
    We blijven lachen met jullie ervaringen in Frankrijk.
    Rob en jij kunnen na thuiskomst weer aan de slag.
    “Proef met camper lijkt geslaagd. Toch!!