Nieuwediep en Lennisheuvel

4 september 2021 - Boxtel, Nederland

Na ons vorige avontuur in Marokko in 2018 zijn we ons gaan bezinnen hoe we verder in de toekomst wilden gaan reizen.

De aanleiding was het vastzitten met onze oude MAN630-truck, toen we door de bodem van het drooggevallen meer waren gezakt. Na 6 uur graven bij 50 graden C in de schaduw was er niet veel van Rob meer over. Het was goed voor zijn figuur, maar niet voor zijn gezondheid. Na heel lang napraten hebben we besloten met het project opnieuw te beginnen en weer op zoek te gaan naar een andere truck.

Zoals bekend was de zoekopdracht natuurlijk een gelijkwaardig en technisch militair voertuig zoeken dan onze ouwe trouwe 630.  Militair, vanwege de degelijkheid en bruikbaarheid in elk terrein. Tja, zodoende zijn we uitgekomen bij het fraaie exemplaar van een MAN Kat 1. Het ultieme reisvoertuig, sterk, bodemvrijheid, 4x4, sperren, een hydraulische lier naar voren en achter, en vele andere slimmigheden, oftewel  goed doordacht voertuig.

Bij Commerce in Nieuwediep zijn we uiteindelijk geslaagd. Dat is vooral te danken aan het oneindige meedenken van John de eigenaar en de creativiteit en eindeloze oplossingen van de monteur Gerrie. Werkelijk voor alles wat we wilden kwamen er ideeën en oplossingen van hun kant. Zij verkopen trucks en zijn van alle voor- en nadelen op de hoogte en weten vooral wat je wel en niet moet doen. Een camper bouwen behoort niet tot het dagelijkse werk van John en Gerrie, maar de technische kennis van het voertuig is gebaseerd op hun jarenlange ervaring en dat is te merken. We hebben daar de MAN Kat gekocht en de woonunit (huis) is met een kraan van een Mercedes 1017 afgehaald en op onze MAN Kat gezet. De gifgroene unit kwam van de Deutsche Grenzpolizei en zat vol elektronica uit het jaren ‘80.  De elektronica bestond uit een grote schakelkast met allemaal grote heftige schakelaars en metertjes die geluid maken alsof er een wesp in de kast zit, bzzzz als je de schakelaars omzet. Tja, Rob was direct verliefd op de Frankenstein-kast, en die moest blijven. Hij vond hem zo geweldig dat we het hele plan, zoals de unit ingericht moest worden, zouden aanpassen aan de bestaande kast.

Vervolgens tekenen en nog eens tekenen. De ramen, deuren en dakvensters waren ook een vast gegeven en daar moest net als de Frankenstein-kast omheen gebouwd worden. Het begint met tekenen. Overleggen en uiteindelijk bouwen. Wat een klus. Op het figuurzagen heeft Rob zich behoorlijk kunnen uitleven en hij dankt nog steeds de juf van de kleuterschool die hem deze grondbeginselen heeft bijgebracht. De bouw en het verzamelen van alle spullen is veel werk. Vooral welke keuzes je maakt en welke materialen. Ondanks dat er veel over is geschreven en dat er veel doe-het-zelf camper bouwers ons voor zijn geweest, ga je soms toch weer zelf een eigen oplossing bedenken. Het meeste werk zit achteraf toch in de elektriciteitsvoorziening, alle draden trekken, omvormers, zonnecellen en nog veel meer, dus de gehele stroomvoorziening op zowel 220 V, 24 V en 12 V. Niet alle apparaten zijn te koop op 24 V dus dan moet er uitgeweken worden naar een versie van 12 V, zoals de afzuigkap en de TV. Jawel hoor we hebben zelfs een afzuigkap. We hebben een top koel/vrieskast uit Zuid Afrika, die ongeveer een half jaar onderweg is geweest. Schockproof en vriezen doet ie. Een eco trenntoilet van Sun Mar uit Canada heeft ook wel een maand of 5 geduurd voor deze in Nederland was. Een kwestie van blaastraining dus.

We  zijn nu bijna 2 jaar verder, en de camper is zo goed als af. We gaan 3 weken proefkamperen in Frankrijk en België voordat we echt langer weg gaan.

1. Paulus B:
    4 september 2021
    😎😎😎😎 kjik nu al uit naar het vervolg verhaal !
  2. Judith:
    4 september 2021
    Veel plezier op jullie trip en ik wacht op je volgende reisverslag 👍
  3. Monique:
    5 september 2021
    Hartstikke leuk en je bent een super verteller! Hoor graag meer 😘
  4. Bert van der Putten:
    5 september 2021
    Het verhaal is nu al spannend en heerlijk om te lezen. Echte techneuten en avonturiers zijn jullie. De reizen worden zeker een hit en wij zullen ademloos meereizen. Succes!
    Lieve groet, Annemie & Bert.
    Son, 5 september 2021.
  5. Ysolde Verkaar:
    5 september 2021
    Wat een bakbeest! Maar wel van alle gemakken voorzien! Dan wordt reizen een feest 😎 Succes en groetjes! 🤗
  6. Hanny leijtens:
    6 september 2021
    Veel plezier!!
  7. Maria:
    7 september 2021
    Jullie geduld en doorzettingsvermogen heeft een fraai resultaat tot stand gebracht ! 👍
    Fijne vakantie,
  8. Geert Kamps:
    8 september 2021
    Ziet er geweldig uit zou er graag een kijkje in willen nemen we wensen jullie een spannende eerste reis we kijken al uit naar je leuke berichten liefs Geert en Nicolette
  9. Loek en Rikie Postma:
    11 september 2021
    Hoi , een beetje laat met onze reactie maar ik ben gevallen met mijn fiets in de Biesbos .
    Met mijn knie flink op het as valt terecht gekomen , wat schaafwondjes die inmiddels wel beter zijn maar mijn knie flink gekneusd , dus met stokken door het huis en iedere dag een paar keer op de hometrainer . Maar het gaat vooruit .
    Super dat jullie zo bezig zijn met de truck , mooi geworden .
    Inmiddels zijn jullie al weg geweest en ga nu jullie verslag lezen !!