Laatste dag in Oman

27 maart 2024 - Seeb, Oman

Onze laatste dag wilden we niet al teveel meer rijden en inspannends doen. De autohuur was 250 km per dag voor 21 dagen, dus totaal 5250 km. En we hebben er bijna 5000 gereden nadat we 7011 km hebben gevlogen. Het voelt haast als een tijdreis. De wereld hier zit echt anders in elkaar dan in Nederland. Dat ervaar je constant, geen stikstofproblemen, aardopwarming heeft niemand van gehoord. Opvallend is dat bijna niemand van Nederland heeft gehoord, laat staan dat men het landje weet te liggen. En die wijsneuzen aan de Hofvijver denken nog dat ze iets in de wereld in de melk te brokkelen hebben. De rest van wereld raast gewoon door zonder Nederland.

We zagen op de kaart dat 5 km hier vandaan een Chinees shopping center was. Aangezien de Chinezen overal hun invloed aan het uitoefenen zijn, en het westen staat er bij staat te kijken en te dralen, leek het ons een goed idee om daar eens polshoogte te nemen. Het was een giga shopping center. We gingen bij gate nr. 8 naar binnen. Overdekt en lange gangen met winkels en in totaal groter dan Lennisheuvel, en dan nog 2 verdiepingen. We hebben onze ogen uitgekeken, vooral op de 1ste verdieping. Beneden waren er zeker 100 kledingwinkels met allemaal dezelfde (nagemaakte) shirts en broeken en zeker 50 winkels met lange dames jurken, waar je kunt kiezen uit de kleuren licht zwart, mat zwart tot heel donker zwart, in de modellen heb ik geen verschil in kunnen ontdekken. Je moet het de chinezen wel nageven dat ze niet stil zitten en als ze maar het vermoeden hebben dat er handel is, dan wordt het (na-)gemaakt. Ze hebben ook in alle shops, enook op de souk, van die giga synthetische dekens met grote roze bloemen en andere verontrustende plaatjes waar je al jeuk van krijgt als je er naar kijkt. Zeker voor de kou. Boven werden we na de roltrap ontvangen door een zee van licht van kroonluchters. Fantastisch gewoon. Ik vond ze eigenlijk best goedkoop, maar Rob zei "nou het is eigenlijk andersom, bij ons is eigenlijk alles veel te duur". Denk dat hij gelijk heeft. Een stukje verder waren de slaapkamerameubelementen, waarop je geen oog dicht zou doen, zo heftig lelijk. Een stukje verder verkochten ze kunstgras op de rol voor in de rotstuin en vooral bijzonder was dat het niet alleen in natuurlijk groen, maar ook leverbaar was in felblauw, rood, rosé en geel. De digitale toiletten waren ook bijzonder. Een grote tv erbij met demonstratie wat er allemaal mogelijk was op het toilet. Een sensor registreerde als je in de buurt was en dan ging de wc klep al open en de bril verwarmd. Je moest aangeven welke soort wasstraat je van het toilet wilde gebruiken, of je man of  vrouw was, en vervolgens ging het programma voor het reinigen van je onderkant los, tot fohnen aan toe.

Aan de overkant was een grote hypermarkt discounter van de Omaniers en daar zijn we vervolgens ook nog heen geweest. Ook 2 verdiepingen waar ze van alles heel veel verkochten van pannen tot onderbroeken en van kleurpotloden tot snoepjes die zo lichtgevend gekleurd zijn dat ik denk dat je licht blijven afgeven als je ze opgegeten hebt.

Al met al een bijzondere winkelervaring, die we niet hadden willen missen na al die cultuur.

Rob heeft hier een bijzondere fotoreportage van gemaakt en zal de foto's bijvoegen, met eigen commentaar.

1. Judith:
    27 maart 2024
    Oh, wat een geweldige afsluiter van jullie reis! En ook zo druk bezocht allemaal. Of hadden jullie alle bezoekers ff aan de kant laten wachten??
    Hele goede terugreis en we komen zeker de foto's snel bekijken!
  2. Nanda:
    Goede thuisreis.liefs nanda.