Salalah

15 maart 2024 - Salalah, Oman

Gisteren een tochtje rondom Salalah gemaakt. Eerst gekeken bij het paleis  van de sultan. Natuurlijk ommuurd met punten en zoeklichten erop en met een eigen moskeetje. Mooi, voor zover we het konden zien. Naast het paleis kon je het mooie witte strand oprijden (eenrichtingsverkeer, waar natuurlijk niemand zich aan hield) met palmbomen. Gepicknickt onder een palmboom en de auto zo neer gezet dat als er een kokosnoot omlaag viel, we geen deuk in ons huurautootje hadden of in onszelf. Aan het strand lag ook de oude stad met kasteel, althans de resten daarvan, en de bedoeling is dat dat ooit nog eens gerestaureerd gaat worden. Op maps.me staan ook de toeristische dingen aangegeven. Zoals bijvoorbeeld op de kaart "Mosque with watertanks, solar, usb charger and bottles of drinking water". Komisch toch of praktisch. Daarna zijn we om de stad gereden langs het vogelreservaat (1 x 1,5 km), stond een hek omheen, en was gelegen naast Salalah airport. Rustige omgeving voor de vogels en lekker veilig voor de vliegtuigen, echt briljant. Ten noorden van de stad lag Ayn (=bron) Garziz. Daarheen rijdend kwamen we langs een "attractepark" voor kinderen. Om de 100 meter stond er een voertuig nagebouwd in mierzoete kleurtjes, ongeveer 10 stuks, het park was zeker 2 km lang. Arme kinderen die zo ver moeten lopen om te kijken / spelen in die lullige namaak autoos. Er was dus ook niemand, met een parkeerterrein tot aan de horizon en helemaal leeg. Sowieso is alles heel groots opgezet met de beste bedoeling maar daarna gebeurd er verder niets mee. Van die verlaten ooit mooi gestarte projecten, compleet vervallen waar de wind doorheen waait. Zoals een fraai restaurant aan de " boulevard " waar inmiddels alles uit was gejat en er alleen vuilnis was overgebleven. Op de parkeerplaats bij dit verlaten nieuwe restaurant stond nog een verlaten Brabants carnavalsproject. De Ayn / bron was prachtig, in de rotsen met kraakhelder water. Wel jammer dat er een groot  bord  bij stond "verboden te zwemmen, in het bijzonder geen borstcrawl. Huh?, het water is maar 10 a 15 cm diep. Overigens staan deze borden overal, ook aan de prachtige witte stranden en met name bij kurkdroge wadi's.  Niet zwemmen dus. Het is hier nu winter en 31 graden, dus wij zouden best willen zwemmen, maar ja, het mag niet hé. Bovendien schijnt er Bilharzia in de poelen bij de bronnen te zitten.

Vandaag weer de hele dag op pad ten oosten van Salalah. Eerst bij Gravity Point, ook wel Magnetic Point genoemd, geweest. Dit is een stukje weg van ca 50 meter lang, waar het lijkt alsof je tegen de heuvel oprolt. Geprobeert met het huurautootje in zijn neutraal / vrij te zetten, en inderdaad hij rolt tegen de heuvel op ! Dit is natuurlijk een illusie of optisch gezichtsbedrog, want je rolt eigenlijk van de heuvel af, maar het is wel een gek gezicht.

Bij Wadi Attir een tijdje met een stel staan praten die in Dubai werkten. Ze waren een weekje op vakantie en zij was Zuid-Afrikaanse en hij kwam uit Mexico. Ze waren in Dubai een mexicaans restaurant begonnen. Leuk gesprek en samen bananen gegeten. Hierna een bosje (ca 10 stuks) Baobab bomen bekeken. Hoe komen die gekke bomen trouwens zo hoog in de bergen?

Daarna hebben we getankt bij een benzinestation en de man kwam uit Bangladesh. Tank was bijna leeg. Hij zei vol overtuiging dat dat het mooiste land van de wereld was en dat daar heel veel toeristen kwamen en ook met de beste hotels ter wereld, die je kon namelijk  vinden op googlemaps. Hebben wij denk ik toch ergens iets gemist? Met de volle tank benzine voor ca 20 euro's (waarom moeten die lui aan het Binnenhof in NL toch zo idioot veel accijns heffen !?) op naar de bergtop Jebel Samhan met viewpoint. Daar aangekomen was het zicht op het viewpoint niks komma nul vanwege de mist. Daar boterhammetje gegeten omdat het daar lekker koel was. Filmpje gemaakt toen er even een gaatje in de mist was. Hierna naar twee sinkholes Taiq en Tawi Attir sinkhole. Dit zijn werkelijk prachtige geologische natuurverschijnselen. Het zijn enorme gaten in de grond en griezelig diep, goed voor mijn hoogtevrees. Via Wadi Darbat met Efteling-watervalletjes en 1000-jarige boom naar de laatste sinkhole van vandaag: Shihart Sinkhole. Deze is echt eng, ontieglijk steile afgronden en de bodem kan je niet zien, zo diep istie. Levensgevaarlijk !

Morgen weer verder naar het westen toe, richting Yemen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anne:
    16 maart 2024
    Nou het duurde even om alles bij te lezen, maar erg leuk om alles te volgen! Mooie foto’s bij jullie avontuur😊. Doe voorzichtig en geniet ervan!

Jouw reactie