Sea turtle en dohws

10 maart 2024 - Ras Al Jinz Turtle Reserve, Oman

Vannacht viel de elektriciteit uit door sluiting in onze 3 standen airco. Rob naar beneden want het werd stinkend heet in de kamer. Een Pakki op slippers kwam kijken en na inspectie adviseerde hij ons om naar een andere kamer te verhuizen. Midden in de nacht daar hadden we natuurlijk geen zin in.

De volgende ochtend zijn we aan de overkant gaan ontbijten bij een Chinees Indisch restaurant waar 7 airco 's  aanwezig waren in een klein zaaltje en de stoelen nog helemaal in het plastic verpakt zaten. Kraakt, zweet en plakt lekker.

Op pad naar het oude fort in Sur. Ze hebben echt hun best gedaan hoor om het re restaureren. Maar alles is rechtgetrokken. Strak aangesmeerde muren, betonnen vloeren en snaarstrakke binnenplaats.. Niemand te bekennen en uiteindelijk duwend tegen een klein luikje konden we naar binnen. Een Indiër schoot wakker en zei van alles maar we verstonden er niets van. Verslagen ging hij zitten en liet ons binnen. In een glazen vitrine lagen stukjes hout van 10x10 cm en daar stonden verschillende houtsoorten op die,  vermoeden we  gebruikt werden in de tijd van het fort. Kennelijk gebruikte ze toen ook al MDF want dat lag er ook bij, heel bijzonder, bestond IKEA 300 jaar geleden ook al? Eigenlijk was er nagenoeg niets te zien. Er was nog een prison maar die werd gebruikt als opslagplaats. Verder waren er rondom het fort allemaal gebouwtjes waar overal toilet op stond, 9 stuks in totaal.  Soms krijgen we dan samen de slappe lach.

Vervolgens door naar de Corniche in Sur waar de dohw werf is. Nou dat is indrukwekkend. Met de hand worden daar grote houten boten gebouwd zoals het vroeger honderden jaren terug werd gedaan. 2 Indiërs waren de planken aan het zagen uit een boomstam op een levensgevaarlijke manier. Mooie klus voor de Omaanse Arbeidsinspectie, en nog een tiental anderen aan het timmeren en zagen. Echt mooi vakwerk.

Daarna doorgereden naar de stranden waar de seaturtles aan land komen om eieren te leggen. We hebben ons aangemeld en moesten vanavond om 19.30 uur terugkomen.

Gezwommen in het hotel, dat ligt aan het strand, en is te bereiken via een verlaten vliegstrip uit de 2de wereldoorlog. in het hotel waren 2 Nederlanders aanwezig die al 15 maanden op reis zijn met de motorfiets. In de hotelkamer is weer een rode pijl op het plafond aanwezig met de Ka'aba erop en dit keer met een groene gloeilamp erbij.

Nu zitten we in het turtle centrum te wachten met andere groep-toeristen, en ingedeeld in groepen en wij zijn groep 3. Er zijn  nu rangers op het strand en als er een schildpad komt die eieren legt dan wordt groep 1 opgehaald enz. We zitten hier al een uur en er is nog geen schildpad gespot.

1. Ysolde Verkaar:
    10 maart 2024
    Oh oh Mieke, waar zijn jullie nou weer beland? Heerlijk die verhalen! Fijne reis, ik blijf jullie volgen.
    Liefs, Ysolde
  2. Monique:
    10 maart 2024
    Prachtig vakwerk die boten zeg!
    Hoop dat je nog wat 🐢🐢🐢🐢 gespot hebt
  3. Judith:
    10 maart 2024
    Haha, Ikea is natuurlijk overal ter wereld 😄. Ben ook benieuwd of jullie nog 🐢🐢🐢 gezien hebben!
  4. Nanda:
    10 maart 2024
    Ik wist niet dat jullie op vakantie waren Nu wel.Geniet ervan het is een mooie reis.Liefs Nanda.
  5. John en Marianne:
    10 maart 2024
    Wat een interessant verslag Mieke. heel leuk om te lezen.
  6. Bas:
    11 maart 2024
    Ik geniet enrom van de verhalen. Hoog kuifje in Arabië gehalte.

Jouw reactie