Shaleem en Al-Duqm

18 maart 2024 - Ad Duqm, Oman

Gisterochtend  vanuit Salalah weer naar het noorden vertrokken. We hebben daar 4 nachten in een hotel geslapen met heel veel marmer, geen wc papier, geen ontbijt, geen enkele toerist of andere hotelgast, 30 kamers en soms met 1 slapende man in de hal / receptie. Toen we weg gingen hebben we hem wakker gemaakt en zeiden dat we vertrokken. Hij vertelde dat ze helemaal vol zaten. Vervolgens vroeg hij waar we heen gingen. Naar Shaleem dus. O, dat kende hij, een hele mooie vissersplaats aan zee en een man uit Shaleem voorzag iedereen in Salalah van vis. Werkelijk niet te geloven zo'n klets. Shaleem ligt midden in een steenvlakte en 40 km van zee.

We passeerden onderweg een Renault overlandtruck met LM-container erop, een man alleen zo te zien. We zien ze regelmatig en het is ook geweldig om hier te reizen met eigen vervoer. Kilometers lange witte zandstranden waar je wel mag kamperen maar niet mag zwemmen (stroming, haaien, koraalduivels of andere enge zeebeesten?). De stranden zijn zo afgelegen dat toch niemand het zou zien als er je wel zou gaan zwemmen, tot aan de horizon niemand te zien. Bij ons is dat helaas andersom. Overal ruimte en niemand maakt zich druk of bemoeit zich met je. Onderweg hebben we een ijsje gegeten, in recordtijd (ca 10 seconden) want het was 31 graden en geen schaduw. Even later was er links van de weg een uitzichtpunt. Afslag was geasfalteerd en stopt ineens na 200 meter en vervolgens ligt er een zandhoop op de weg met direct erna een afgrond van ruim 300 meter recht omlaag (zie foto). Ai, we hebben het toch al niet meer zo op afgronden na Roemenië. Het landschap is echt geweldig. Soms zie je een groots opgezet project, zoals helemaal verloren in nowwhere 1000 parkeerplaatsen in het niets en de eerste volgende 20 km ook niets. Alhoewel, vandaag weer midden in een lege steenvlakte een "Mosque with water tanks, USB solar-charger and music player" tegenkwamen, althans zo stond het aangegeven op de navigatie.

In Shaleem was het hotel niet noemenswaardig, maar het was om te doen, met je eigen van thuis meegenomen lakenzak. De wc lukte het niet om weg te werken wat wij achterlieten. Als je onder de douche wilde moest je op de wc gaan staan om enigzins in de douchestraal terecht te komen, want de douchestraal spoot hoog tegen de tegenoverliggende muur en de wc stond pontificaal in het midden van de badkamer, heel bijzonder allemaal. In Shaleem was een boorlocatie met boortorentje met verderop de bij bijhorende jaknikker nummer 954. Het land stikt van die torentjes verbonden met elkaar door een spaghetti van pijpleidingen, ze staan allemaal op de kaart. Natuurlijk een college van Rob gehad, zeer informatief. In het dorp werden we geroepen door een restaurant eigenaar en we moesten in de keuken komen kijken, waar 4 man aan het koken waren voor die avond. Om 19.00 uur terug en we hebben werkelijk heerlijk gegeten van een gegrilde vis. De vis moesten we eerst zelf uitzoeken in de "bijkeuken" in bakken gevuld met ijs, allemaal hele grote verschillende tropische vissen. Geen idee welke we moesten kiezen, allemaal vreemde vissen voor ons. Had de man in het hotel in Salalah toch een beetje gelijk? Lekker sfeertje op een stoffig pleintje waar de hele avond wat te  zien was. Mannen kwamen eten afhalen en lieten hun auto's uitrollen tot bijna in het restaurant. Allemaal business man. Haha, en geen vrouw te zien.

1. Mark:
    18 maart 2024
    Waauw, wat een mooi landschap zeg!
  2. Kim:
    18 maart 2024
    Prachtig hoor, we houden jullie reis bij!
    X
  3. Monique:
    18 maart 2024
    Geweldig die uitgestrekte gebieden met kamelen overal.
    Indrukwekkend landschap
  4. Ward:
    18 maart 2024
    Heel erg leuk om jullie verhalen te blijven lezen. Snap heel goed dat jullie de camper missen dan kun je pas echt van dit soort reizen genieten!

Jouw reactie