volle wadi's en sinkhole

9 maart 2024 - Sur, Oman

Vanochtend vanuit ons rijk gedecoreerde hotel met veel goud en ander fraais vertrokken naar het zuiden. Eerst getankt want de Suzuki jeep drinkt behoorlijk. Met een behoorlijke snelheid over de nieuw aangelegde autosnelweg waar alleen maar grote witte auto's over rijden afgewisseld met een grote gele shovel die zeker 40 km/u reed. Met een witte blijf je hier niet zitte. Daarna zijn we naar een fort in Quriyat gereden dat volgens de gids open was maar zat dus kei op slot, wel met twee roestige antieke kanons voor de gesloten deur. Ramadan? Dat begrijpen we niet helemaal. Alle winkels open, uitgestald op straat en we zijn naar een landtong gereden en daar zitten echt overal mensen stiekum te eten. Weliswaar uit een zak zodat je niet meteen ziet wat ze aan het eten zijn. Dus tot nu toe alleen een fort met ramadan.

Onderweg kwamen we langs een enorme natuurlijke diepe mooie sinkhole (eigenlijk een ingestorte grot). Deze hebben de Omani's vakkundig verprutst door er een betonnen muur met lullige lampjes er op om de sinkhole heen te bouwen voor de "veiligheid". Een enorme giga betonnen trap naar beneden toe het gat in om daar te kunnen zwemmen. Om het sinkhole heen hebben ze een kunstmatig parkje aangelegd waar eigenlijk niks wil groeien op die steenvlakte. Diep down in het midden van de sinkhole stond een grijze kliko voor het afval, voor ons restte de prangende vraag hoe je in hemelsnaam die kliko uit de diepte krijg om te legen? Of legen in het zwemwater daar beneden of met 20 Pakkistani (de werklui hier) dat ding eruit zeulen en boven "ergens" legen.

Daarna zijn we naar de mooiste wadi volgens de reisgids gereden, waar je met een bootje over kon. Aardig, maar echt fantastisch was de volgende: Wadi Tiwi. Bij de eerste kloof stond een Omani prijzend tegen een Japanse te vertellen dat Chinezen het slimste volk ter wereld zijn, tja ze lijken ook wel erg veel op elkaar. De Tiwi kloof zijn we met de auto ingereden. Hoge wanden en een canyon waar de rivier door heen slingert, die we elke keer over moesten steken door het water. Heel langzaam rijden en kijken tot hoe hoog het water komt langs de auto komt. Prachtig goud rooskleurig licht zijn we de canyon slingerend wel 10 km ingereden. Toen stond er een oudere man met Toyota pick-up die zei dat we echt met onze auto niet  verder konden. Te smal en te gevaarlijk. Hij wilde dat laatste stukje wel doen met zijn auto voor 10 rial. We twijfelden en zeiden dat het laat werd en dat we voor het donker wordt de kloof uit wilden zijn. Nou dan kon het wel snel voor 3 rial geregeld worden. We gingen keren wat moeilijk ging op de smalle weg met kuilen en hij "hielp" met keren en zei toen "zal ik je dan voor 1 rial " brengen?  We wilden  voor het donker in Sur zijn. Daar hadden we weer een fantastisch hotel geboekt met uitzicht op het grootste 6 baanse kruispunt en op het vuilnis en brokken beton.  We zijn zojuist nog effe gaan eten bij een pakistaans "restaurant" met lichtgevende cadmium-gele borden aan een soort doorgaande weg met met continu auto's onder een lekkend dak (was gemaakt tegen de zon, maar het had vandaag geregend). Direct aan het terras was iemand zijn hele enterprise aan het inpakken en hebben we een half uur lang scheurende afplakbanden gehoord. Hij heeft zeker 31 rollen plakband gebruikt. Morgen gaan we naar een werf waar nog houten dhow boten gebouwd worden bezoeken en doen nog een poging om het fort hier te bezoeken. En heel bijzonder, morgen op weg naar de stranden waar zeeschildpadden hun eieren leggen. Dat schijnt een nachtelijke happening te worden. Ben  benieuwd.

Oh ja, de airco onze hotelkamer heeft 3 standen, koud, kouder, koudst. Ook staat er een grote rode pijl op het plafond die naar een rode gloeilamp hoog aan de muur wijst, is dit de nachtverlichting of zoiets?

1. Monique:
    10 maart 2024
    Mooie verhalen, apart land zo te horen en zien, prachtige wadi’s.
    Pijltje op de wand of plafond is een grapje toch?
    Als niet :
    Verwijst naar Mekka zodat ze weten naar welke richting ze moeten bidden.
    Zie je veel in islamitische landen
  2. Bert van der Putten:
    10 maart 2024
    Fascinerende ervaringen die jullie meemaken.
    Veel improvisaties (restaurant). Dit is bij ons ondenkbaar. Zijn benieuwd naar jullie ervaringen op het strand.
    Je houdt je hoofd wel koel bij de airco!!!

Jouw reactie